1.4.11

Favorittidning nr 1


Jag är en äkta tidningsnörd. Det är en hobby för mig; jag gillar mode, fotografi, typografi, grafisk design, bra texter osv. Dessutom jobbade jag tidigare med en tidning. Jag läser de flesta nya tidningar under kategorin Mode. Då menar jag inte Chic, eller Sofies mode, utan snarare internationella tidningar. Svenskar kan inte riktigt göra bra tidningar. Jag tänkte tipsa om en klar favorit som prickar alla rätt.

Den har ett riktigt lugnt tempo. Texterna är liksom långsamma. De är fundersamma. Ofta på gränsen till filosofiska. Stor kontrast till det mesta som man ser i tidningshyllan just nu.

Utformningen av tidningen är fantastisk;  typsnitten de använder, "stilen" på bilderna, hur de lägger upp tidningen i olika kapitel, hur mycket text som finns på varje sida (det värsta är tidningar med mängder av sidor med bara text utan en enda bild).

Innehållet är blandat. Det är ingen modetidning. Det är ingen designtidning. Det är ingen resetidning. Jag vet faktiskt inte riktigt hur man kategoriserar den. Numret jag har hemma handlar bland annat om Tjernobyl -hur det ser ut just nu, om människorna som bor kvar där. En kort text om Helsingfors, om en väg som skribenten cyklade dagligen under några år. En bildserie med insekter.

Varje artikel har ett soundtrack. En låt utvald av skribenten. Det är helt fantastiskt att läsa en text till en utvald låt. Artikeln får liksom en känsla.

Dessutom är redaktionen baserad i Singapore. Äntligen en tidning som varken är europeisk eller amerikansk.

Det bästa av allt var att längst bak i tidningen fanns en av insektsbilderna tryckta på hårdare papp som man kunde (eller skulle) riva ut.

Det här är tidningen jag saknat under flera år. Du hittar den på utvalda presstop (bla stationen i Göteborg) och såsmåningom säkert på Papercut på Krukmakaregatan i Stockholm (eftersom jag tipsade om att de skulle ta in den).

Bilden är från deras hemsida och är inledningen till deras andra nummer (klicka på bilden för att läsa)
www.underscoremagazine.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar